Tuesday, January 31, 2012

~ya Allah, bahagiakan ku dalam redhaMu..

Bismillahirrahmaanirrahim…

"Segala puji-pujian bagiMu ya Allah yang berkuasa atas tiap2 sesuatu..."

Kata2 renungan buat diriku…
“Kehadiran dan pertemuan seseorang dalam hidup kita sebenarnya tidak pernah terlintas dalam fikiran kita. Seseorang itu hadir tanpa kita duga. Tanpa kita sedari,kehadirannya banyak menceriakan dan membahagiakan hidup kita yang selama ini barangkali kegundahan sering melanda diri kita. Mungkin dalam hidup kita selama ini, kita sering dalam kesedihan dan duka. Dengan kehadirannya insan itu, segala luka dirasakan seolah sembuh dan kesepian seolah kembali ceria. Mungkin juga kehadiran insan itu mengundang sebaliknya dalam hidup kita. Ketahuilah, setiap takdir itu selindung seribu hikmah dariNya.

Suatu saat nanti, perpisahan pasti akan mengiringi kepada sebuah pertemuan yang terbina, kehilangan pada rasa kehadiran. Redhalah pada hakikat sebuah kehidupan. Yang datang, pasti jua akan pergi. Yang bertemu, pasti jua akan berpisah. Yang terasa hadir, pasti jua akan terasa kehilangan.

Kehadiran seseorang silih berganti dalam hidup kita. Perginya insan yang disayangi, hadirnya pula insan lain sebagai pengganti. Setiap pertemuan dan perpisahan mengajar kita hakikat kehidupan dimana kita saling memerlukan antara satu sama lain dalam hidup kita.

Setiap yang berlaku adalah menurut takdir dan ketentuanNya untuk kita dalam kitabNya 'Lauh Mahfudz' yang sentiasa ingin menghadiahkn yang terbaik buat kita...kerana Allah itu Maha Pemurah, Maha Penyayang terhadap hamba-hambaNya...”


Sebelum itu, ingin sekali ku peringatkan diri ini yang sentiasa lalai dengan sebuah peringatan dari Allah Ta'ala.. 

“ Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk.” ( QS. Al Israa’: 32)
Inginku bicara rasa hatiku..ya Allah!..

Ketika cinta kini hadir tidak untuk Yang Maha Mengetahui, saat secercah rasa tidak lagi tercipta untuk Yang Maha Pencipta.

Izinkanlah hati bertanya untuk siapa ia muncul dengan tiba-tiba, mungkinkah dengan redhaNYA atau hanya mengundang murkaNYA..???
Jika benar cinta itu kerana ALLAH maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran ALLAH kerana hakikatnya ia berhulu dari ALLAH maka ia pun berhilir hanya kepada ALLAH..

” Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu, dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin ALLAH akan memampukan mereka dengan kurniaNYA.” (QS. An Nuur: 32 )

Ku ingatkan diriku
Jika kelemahan ini ku masih tidak mampu , maka bersabarlah.. berdoalah.. berpuasalah..

” Wahai kaum pemuda, siapa saja diantara kamu yang sudah bersedia untuk bernikah, maka menikahlah, sesungguhnya nikah itu memelihara mata, dan memelihara kemaluan, maka bila diantara kamu belum sanggup untuk menikah, maka berpuasalah, kerana sesungguhnya puasa tersebut sebagai penahannya.” ( Hadis )
Kehadirannya dalam hidupku…biarpun rasa ini tidak pernah ku luahkan padanya..Cukuplah Allah yang Maha Mengetahui Segala Isi Hatiku..Dia-lah Penolongku…Dia-lah Pelindungku..ya Rabbi!

…Cukup cintai dia dalam diam…
Bukan kerana membenci hadirnya.. tetapi menjaga kesucian hatinya bukan kerana menghindari dunia.. tetapi meraih syurgaNYA bukan kerana lemah untuk menghadapinya.. tetapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yang begitu halus dan menyelusup..

…Cukup cintai dia dari kejauhan...
Kerana hadirmu tiada kan mampu menjauhkannya dari ujian.. kerana hadirmu hanya akan menggoyahkan iman dan ketenangan.. kerana mungkin sajakan membawa kelalaian hati-hati yang terjaga..Allahurobbi..jauhkanlah ia ya Allah!

…Cukup cintai dia dengan kesederhanaan…
Memupuknya hanya akan menambah penderitaan.. menumbuhkan harapan hanya akan memberi kebahagiaan para syaitan..

…Maka cintailah dia dengan keikhlasan…
Kerana tentu kisah Fatimah dan Ali Bin Abi Talib diingini oleh hati.. tetapi sanggupkah jika semua berakhir seperti sejarah cinta Salman Al Farisi..?

~ Pilihan ALLAH itu yang TERBAIK!
“.. boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” ( QS. Al Baqarah: 216 )

Bagiku..Cukuplah ku cintai dia dalam diam dari kejauhan dengan kesederhanaan dan keikhlasan..
Kerana tiada yang tahu rencana Tuhan.. mungkin saja rasa ini ujian yang akan melapuk atau membeku dengan perlahan..

Kerana hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikkan.. serahkan rasa yang tiada sanggup dijadikan halal itu pada Yang Memberi dan Memilikinya.. biarkan DIA yang mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pada waktunya..

” Barangsiapa yang menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga” (Umar Bin Khattab ra)

 Renungilah kata Imam Al-Ghazali ini..

"Pertama telah kupandang makhluk yang banyak ini..

Maka aku saksikanlah bahawa tiap-tiap mereka mempunyai kekasih dan kecintaan tempat hatinya tertambat.

Sebahagian daripada kekasih itu hanya mendampingi sampai ke sakit yang membawa maut dan sebahagian hanya sampai ke tepi liang kubur.

Setelah itu kesemuanya pulang dan meninggalkan kekasihnya seorang diri. Tidak seorang pun yang turut masuk ke kubur dan menghiburkan di dalamnya.
Yang demikian tidak kudapati selain amal yang soleh.

Sebab itu maka kuambil ia menjadi kekasihku supaya kelak ia menjadi pelita di dalam kubur menghiburkan dan tidak meninggalkan aku seorang diri."



 Ya Allah..Engkau mengetahui bahawa cintaku padanya adalah kerana cintaNya pada Mu ya Allah..cintanya pada perjuangan agamaMu ya Allah..rindunya pada syahid di jalanMu ya Allah..Dialah insan pertama yang hadir dalam hidupku..walaupun dirinya tidak ditakdirkan buat diri ini, kerana cintaku padanya adalah keranaMu ya Allah, akanku sentiasa titipkan doa buat dirinya moga dirinya sentiasa bahagia di bawah rahmatMu ya Allah hingga ke SyurgaMu…insyaAllah!..ku yakin, Allah ingin menggantikan bagiku insan yang terbaik buat diri ini..Allah itu Maha Mengetahui yang Terbaik buat hamba2Nya..

Maha SuciMu ya Allah!..tidaklah Engkau menjadikan tiap2 sesuatu itu dengan sia-sia…ALLAHUAKBAR!


~“ya Allah, bahagiakan diriku dalam redhaMu..amin ya Rabbal a’lamin!”~

Wallahua’lam..

No comments:

Post a Comment