Friday, October 14, 2011

~Apa itu erti Cinta buatku?

Bismillahirrahmaanirrahim...

Alhamdulillah, umurku kini sudah menganjak ke usia meningkat dewasa. Segala liku2 hidup yg ku tempuhi, ku hadapinya dgn penuh redha dan pasrah. Kerana ku yakin.. akan segala ketentuan dan takdirNya buat diriku pasti trkndung seribu rahsia dan hikmah yg tidak pernah kuketahui rahsiaNya. Segala ujian dan mehnah yg ditempuhi telah banyak sbnrnya mematangkn fikiranku utk menjadi seorang insan yg bermakna buat diri, keluarga, masyarakat dan yg plg utama adalah buat agamaku yg paling ku cintai dlm hidupku.ISLAM! Kehidupan yg penuh ranjau onak berduri mengajarku erti sebuah kehidupan di alam realiti.Selama ini, tanpa ku sedari...hidup penuh misteri dan khayalan semata. Mungkin krn trlalu bnyk pengaruh cerita2 palsu, cerita2 cinta, cerita2 mistik yg brmain di alam maya seolah2 ianya mggambrkn sebuah cerita di alam realiti. Mungkin ya! dan mungkin tidak!

Ujian @ mehnah dan tribulasi mengajarku erti sebuah Cinta yang hakiki, suci, murni dan sentiasa setia dalam menemani. Tidak pernah meninggalkan diriku walau sesaat sekalipun. Aku mula mnyedari semua ini stlh aku mghadapi stp kesusahan dn kepritan dalam hidupku.Tiada siapa pernah tahu. Tiada siapa pernah peduli...dan..tiada siapa pernah cuba untuk memahami melainkan diriNya yang Satu. Tapi, bagaimana aku sedar akan erti dan nilai sebuah Cinta itu?

Aku cuba menyelami ape itu makna Cinta yg sbnrnya. Sblm ini, aku plg tidak berminat dgn soal Cinta ini. Bosanlah!.Apakah ianya sekadar kata2 luahan isi hati dan ingin sehidup semati? Atau adakah dengan sekadar 'suka' dan 'brmnat' sudah memadai dlm menggambarkn erti Cinta yg sbnrnya?..Totally WRONG!

Sbnrnya, aku menemui erti Cinta dalam Ujian. Aku mmg tidak pandai dlm soal ini. Aku mula memahaminya bila hati tidak tenteram dan selalu ingin mencari 'nya'. Aku ingin setia pada 'nya'. Hati menjadi gundah gulana dan perasaan spt ade sesuatu yg tidak kena tanpa kehadirn'nya'.

Cinta hadir tanpa diduga tanpa pernah terfikir mengenainya dek trlalu sibuk dgn pelbagai urusan. Dalam mengharungi urusan sehari-hari, ujian datang tanpa diundang. Di situ, aku memerlukan kekuatan dan sokongan 'internally and externally' dlm mghdpi semua ini. Bukan mudah! Aku cuba untuk meluahkan sgl masalah yg terkalbu dlm hatiku kpd insan yg plg rapat dgnku jua kpd shbt2 yg ku rasa bleh mmbriku sdkit sbnyk motivasi. Alhamdulillah, w/p bgitu, 'feedback' yg ku terima sedikit sbnyk dpt m'bntuku mghdpi masalah yg dihadpi. Namun...ia tidaklah sebaik dgn apa yg diharpkan...

Tapi...apa kaitannya antara Cinta & Ujian?

Dalam Ujian, ku temui Cinta.
Cinta Luar Biasa.
Cinta yang tidak pernah meminta.
Cinta hadir tanpa diduga.
Cinta setia.
Cinta yang sangat Indah.
Cinta yang penuh kenikmatan dan suci.
Cinta hakiki dan yang pasti...kekal abadi...insyaALLAH!

Ujian yang menimpa, banyak mengajarku erti hidup berdikari. Menempuh segalanya berseorangan tanpa teman setia di sisi. Di situlah, aku kuat dan tabah menghadapi ujian krn aku sngt yakin ALLAH setia dalam menemaniku di saat tiada insan di sampingku. Di saat itu jualah, kebergantunganku yg sangt tinggi kepada ALLAH YANG MAHA AGUNG, MAHA BERKUASA ATAS TIAP2 SESUATU. W/p jauh di sudut hati, trkdg rsa takut dn trasa sepi tnpa khadiran insan dtg mnemani. Tapi...di situlah ALLAH S.W.T dtg mnguji kekuatan dan keyakinan hamba2Nya trhdpNya apabila ditimpa musibah/ujian hidup.

Shbt2ku prnah brtanya pdku,"...x tkut ke sorg2 ni?..bahayalah...". Mmg! aku prnah mngalami saat yg berrisiko dn bahaya jika tnpa teman di sisi. Namun bgtu, alhmdulillah..stinggi kesyukuranku pd ALLAH S.W.T. YANG MAHA AGUNG, DIA-LAH MAHA PEMELIHARA DAN MAHA MENJAGA. Aku di saat itu mmg tiada insan yg dpt menemaniku dan aku sngt trdsak, punyai hal musthak utk diselesaikn.
Aku hnya mmpu mngucapkn ," hasbiyallahu wani'mal wakil, walaa haula walaa quwwata illa billahil a'liyyil a'zim.." yg brmksud,"Ckuplah ALLAH bagiku, tiada upaya dan kekuatan melainkan ALLAH YANG MAHA TINGGI LAGI MAHA AGUNG..". Aku meletkkn spnuh  pghrapn hnya pd ALLAH A'ZZAWAJALLA. Alhmdulillah..most of the time i'm facing everysingle thing in my life alone. Because sometimes, from there, i found my own strength without others help. I put 100% my trust in ALLAH!..Thank you ALLAH THE ALMIGHTY for helping me till this moment and until the END of my life as well...

Keep praying to ALLAH to give the strength and never and ever give up!..From there, insyaALLAH, and be trust 100%ALLAH. HE will put a piece of 'LOVE OF MIRACLE' in your heart.

This is a 'SECRET' that not everybody could feel it. A miracle of LOVE comes from HIM  is very PRECIOUS which cannot tell but only can fell it when we close our eyes and touch deeply into ur heart...

Subhanallah..Alhamdulillah..Allahukakbar! Laa ilaahaillallah Muhammadurrasulullah!...

ALLAH IS ENOUGH FOR ME & YOU ARE NEVER ALONE!!!

Try to listen and carefully understand then absorb it into your lovely heart...touch it!
~ALLAH IS ALWAYS THERE FOR YOU!




Semoga bermanfaat!

Kenali erti Cinta yang sebenarnya agar Cinta yang ditemui sentiasa di bawah keredhaan dan rahmat ALLAH S.W.T.
Jadikan Cinta kepada ALLAH S.W.T. asas kepada Cinta segalanya di dunia ini. Kerana di situlah, dikau pasti menemui betapa indahnya sebuah Cinta dan pasti engkau akan sentiasa ingin menghargaiNya.

Jakallahu khairan kathira kerana meluangkan masa membaca coretan kalbi.

Semoga ALLAH S.W.T. sentiasa melimpahkn rahmat dan kasihNya kepada semua, Barakallahu fikum!

Allahumma amin!..
wallahua'lam,wassalam.
(^_^)





No comments:

Post a Comment